Vogelexcursie Sophiapolder

Het natuureiland Sophiapolder is een zoetwatergetijdengebied met eb en vloed. Het is een geïsoleerd, rustig gebied en dat trekt veel vogels aan. Vooral in april en mei zie je hier veel doortrekkers.
Er is een wandelroute van 2,5 km over paden, vlonders over het slik (met veel vogelpoep) en een vogelkijkhut. Het natuureiland Sophiapolder kun je alleen per boot bereiken. Vrijwilligers van Zuid-Hollands Landschap varen heen en weer tussen vaste land en eiland.

Wat gaan wij zien?
In het natuureiland Sophiapolder kunnen we bij vloed voornamelijk eenden zien, bij eb veel steltlopers. Op 5 mei is het Hoog water om: 11:16 en 15:19. Wanneer de voedselrijke slikplaten droog vallen komen veel soorten vogels hier foerageren. Vooral steltlopers zoals de tureluur, kluut, lepelaar, kleine plevier, grutto. De zeearend en de slechtvalk komen soms ook af en toe langs om te zien of er nog een geschikte prooi voor hen tussen zit.

Wie: serieuze vogelaars, die de gedragscode vogels kijken en fotograferen van de Vogelbescherming naleven. Kort door de bocht betekent dit: verstoor geen in het wild levende vogels. Houdt rekening met de dieren en hun leefomgeving. Wij zijn hier te gast bij de vogels.

Wanneer: zondag 5 mei van 12:00 – tot de terugvaart, halverwege de middag.

Opgeven via natuurlijkrotterdam@knnv.nl
Je krijgt dan de verzamelplek te horen.
Vogelexcursies zijn voor leden Natuurlijk Rotterdam gratis.
Niet-leden €5 of een vrijwillige bijdrage.

Datum & tijd
zo 5 mei 2024 om 12:00