Zienswijze Herziening Omgevingsvisie Oostflank

De plannen voor de Oostflank bedreigen de natuur

Natuurlijk Rotterdam e.o. heeft een zienswijze ingediend over de plannen voor de Oostflank. De plannen voor de nieuwe oeververbinding kosten veel geld en gaan ten koste van natuur en milieu in de aanliggende wijken. Niet doen. Investeer in natuurvriendelijke en kleinschalige woningbouw.

Noodzaak nieuwe oeververbinding

Veel aandacht in die plannen gaat uit naar de nieuwe oeververbinding. De vraag is waarom een nieuwe oeververbinding tussen Kralingen en Zuidplein nodig is? Natuurlijk Rotterdam ziet die noodzaak niet. Bewoners van De Esch vrezen voor het milieu in de wijk. De levensverwachting van Rotterdammers is al beduidend lager dan in Nederland vanwege hoge fijnstofuitstoot. De nieuwe oeververbinding trekt extra autoverkeer aan. Ook dreigen voor de aanleg van de oeververbinding een aantal voor de stad belangrijke natuurwaarden nodeloos verloren te gaan. Het gaat om: bomenkap langs de hele Kralingse Zoom/Boszoom.
De Bewonersvereniging Kralingen Oost heeft hier in haar zienswijze ook al op gewezen. Het duurt jaren voordat de hier ontstane volwassen boomsingels na rigoureuze kap ervan weer door compensatie hersteld zijn. Er vindt volgens de plannen een aantasting plaats van de Maasoever en Polder De Esch door de aantakking op de Nessedijk/Kralingse Zoom. De plannen spreken over een nieuw rivierpark hier, maar dat is er al langs de Nessedijk in Polder De Esch. Versterk de bestaande kwaliteiten van die groene parel, maar verniel het niet met die nieuwe oeververbinding. Polder De Esch is een onderdeel van Natuur Netwerk Nederland.

Volkstuinen Groene Parels

Het College wil drie volkstuincomplexen laten verdwijnen. Het gaat om de volkstuinen van de Amateurtuindersvereniging (ATV) Ommoord, Volkstuinvereniging De Venhoeve aan de Boszoom en Amateurtuindersvereniging Kweeklust aan het Toepad in De Esch. Onvermeld blijft de enorme schade die wordt toegebracht aan de culturele en biodiversiteitswaarden als we deze drie Groene Parels vernietigen. Natuurlijk Delfland gaat samen met ATV Kweeklust de biodiversiteitswaarden in kaart brengen om die op tafel te krijgen. De gemeente heeft precies dit jaar Rotterdam National Park gelanceerd. Een programma om de natuur met het hele stedelijk weefsel te verbinden en dan gaan we drie grote volkstuincomplexen vernietigen Dit kan echt niet. De volkstuinen zijn cultureel erfgoed van de stad. Ze behoren tot de hotspots voor de samenkomst van culturen en leeftijden en diversiteit. Een drastische afname van het aantal volkstuinen is strijdig met de door de gemeente in de eigen Monitor Volkstuinen onderzochte behoefte. In 2030 is de prognose een behoefte van 6200 tuinen. In 2021 waren er 4500. Het geprognosticeerde tekort is 1700. Er moeten geen tuinen af, er moeten tuinen bij!

de esch

Zienswijze KNNV Natuurlijk Rotterdam Partiele Herziening Omgevingsvisie Oostflank