Natuurcafé ‘Jaar van de Wesp’

Wat je nog niet wist over wespen

Wespen zijn meer dan alleen maar lastpakken! Entomologe en natuurfotograaf Yavanna Aartsma nodigt je uit voor een boeiende lezing over deze vaak miskende insecten.
Op 24 september in Het Natuurhistorisch kun je mee op een ontdekkingsreis door de wondere wereld van wespen.
Yavanna’s passie voor wespen begon tijdens haar studie, toen ze ontdekte hoe sluipwespen geurstoffen gebruiken om verstopte rupsen te vinden. Sindsdien heeft ze zich verdiept in deze boeiende insecten en deelt ze haar kennis graag met anderen.

Als je het woord ‘wesp’ hoort, denken veel mensen meteen aan iets vervelends. Ze zien wespen vaak als lastige insecten die je het beste zo snel mogelijk kunt doodslaan. Als je informatie zoekt over een wespensoort, vind je meestal tips over hoe je ervan af kunt komen. Veel mensen denken daarom dat wespen geen enkel nut hebben en alleen maar steken om je dag te verpesten.

Met behulp van prachtige macrofoto’s toont Yavanna de schoonheid en het belang van wespen. Je ziet hoe een wespenlarve eruitziet, hoe een rupsendoder een enorme rups optilt en ontdekt de verrassend schattige ogen van de harkwesp.

Tijdens deze unieke reis leer je, waarom wespen onmisbaar zijn voor een gezonde natuur. Verwonder je over de diversiteit aan wespensoorten in Nederland, Hoe wespen jagen, nesten bouwen en voor hun jongen zorgen. Fascinerende weetjes over het leven van wespen

Heb je last van wespen op je terras of een wespennest in de buurt? Yavanna geeft ook tips voor diervriendelijke oplossingen.

Deze boeiende avond is een samenwerking tussen Het Natuurhistorisch en KNNV Natuurlijk Rotterdam. Mis deze kans niet om je blik op wespen voorgoed te veranderen! Kom luisteren naar Yavanna’s spannende verhalen en bewonder haar indrukwekkende foto’s.

Aanmelden:    stuur een e-mail naar natuurlijkrotterdam@knnv.nl
Kosten:             € 2 (verplicht, voor koffie met koek)
deelnemers: max. 40 personen

Foto: Yavanna Gewone wespen op schermbloem